Project KEUS (Kennen Ervaren Uitproberen en Starten)

Luister hier naar de Podcast Project Keus van start: op weg naar een cultuuromslag.

Het hebben van een keus, weten waarvoor je kiest, wat je kiest en hoe je die keuze kan waarmaken, daar gaat Project KEUS over. Die keus moet helder zijn voor alle betrokken partijen. En in dit geval gaat het om 12 gemeenten die met 3 personen gaan deelnemen aan het actieleren over inzet van ervaringskennis bij gemeentelijke uitvoering van de participatiewet.

Tot nu toe lag de focus van de huidige participatiewet op uitstroom naar betaald werk en de rechtmatigheid van de uitkering. Dat maakt dat de huidige werkcultuur en werkprocessen bij gemeenten daar uiting aan geven. Tijdens het actieleren gaan we kijken naar hoe kan ervaringskennis aan deze cultuuromslag een bijdrage leveren? En wat is er dan nodig (en op welke plekken) om “de juiste ervaringsdeskundige, op de juiste plek, onder de juiste voorwaarden, met de juiste ondersteuning tegen de juiste betaling” te realiseren.

Waar het vorige kabinet met de herziening van de Participatiewet een cultuuromslag op gang wilde brengen, heeft het huidige kabinet besloten hiermee door te gaan. Een cultuuromslag waardoor in alle overheidslagen vanuit vertrouwen kan worden gekeken naar de ondersteuning van bijstandsgerechtigden.

Vele ervaringsdeskundigen hebben reeds meegedacht hoe de participatie wet en de uitvoering anders, beter kan binnen de zogenaamde 3 sporen die bij de Participatiewet in Balans horen. Bij dit actieleren gaan 3 personen van de gemeenten, één persoon vanuit de sturende laag, zoals bijvoorbeeld een beleidsmedewerker, manager, teamleider of kwaliteitsmedewerker, één persoon vanuit de uitvoerende laag, klantmanager en één ervaringsdeskundige met elkaar, begrip en handvatten realiseren via leren door te doen, hoe effectieve inzet van ervaringsdeskundigheid te kunnen borgen (implementatie) in de uitvoering van de participatiewet (actieleerdoel). Deze 12 gemeenten vormen tevens met elkaar het begin van een lerend netwerk over de inzet van ervaringskennis.

Dat actieleren levert procesresultaten op zoals:

  • Gedeelde producten (bijv. beleidsnotities, werkprocesbeschrijvingen, vergaderruimtes),
  • Gedeeld taalgebruik (bijv. Succesverhalen over samenwerking met ervaringsdeskundigen, gedeelde terminologie)
  • Gedeelde praktijken (bijv. Hoe geven we samenwerking en betrokkenheid vorm, welke stappen nemen we, hoe borgen we dat in de handelingen en dagelijkse praktijk)
  • Gedeelde waarden en gevoel (bijv. Overtuigingen, gedeelde visie, waarden en ethiek)

Door middel van het actieleren komen al deze vier onderdelen van cultuurverandering aan bod en gaan we er actief mee aan de slag. Dit levert de volgende procesresultaten op:

  • Er ontstaat gemeenschappelijk taalgebruik en gezamenlijke succesverhalen
  • Er ontstaan gedeelde producten die kunnen worden benut
  • Er ontstaan gedeelde praktijken, overeenstemming over hoe gaan we te werk
  • Er ontstaat een gedeelde visie op meerdere niveaus en bij meerdere stakeholders.

Actieleren is hiervoor een belangrijke werkwijze omdat zowel ervaringsdeskundigen als andere stakeholders vanaf het begin betrokken zijn in het realiseren van gemeenschappelijke taal; omdat zij samen actief aan de gemeenschappelijke ervaringen en succesverhalen werken; zij samen werken aan het veranderen van werkwijzen en praktijken, en bovenal door dit proces ook komen tot gezamenlijke waarden en overtuigingen. De beoogde resultaten legitimeren een procesmatige aanpak waarbij het samenwerken in zichzelf bijdraagt aan het realiseren van de resultaten.

Uitnodiging deelname

Werk jij bij een gemeente die ervaring heeft met het werken met ervaringsdeskundigen? of die hier ervaring in wil opdoen en die graag zichzelf verbetert via leren van elkaar en leren door te doen? We hebben nog plek voor enkele gemeenten om in dit proces in te stappen.

We gaan aan de slag met de volgende procesdoelen.

Voor meer informatie mail naar info@eapnned.nl

To top