Bouwen aan een
leernetwerk ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid
in de participatiewet
Na twaalf actieleerbijeenkomsten met zeven gemeenten, twee uitvoeringsorganisaties (zie het plaatje hieronder) en twee synerchiebijeenkomsten (11 april en 23 mei) hebben we – na de eerste interne synerchiebijeenkomst en een tweede bijeenkomst met nieuwe genodigden – deel I van project KEUS succesvol afgerond. Het was een waardevolle dag waar we met trots op terugkijken. Zo ontvingen we van deelnemer Hof van Twente een positieve reactie: zij gaven aan zeer blij te zijn met de kans voor hun ervaringsdeskundige om op 23 mei tijdens de synerchiebijeenkomst over zijn leerervaringen met project KEUS te vertellen. Tevens benadrukken zij het belang van structurele inbedding van ervaringsdeskundigheid binnen gemeentelijke organisaties en erkennen ze de meerwaarde voor het realiseren van een meer cliëntgerichte aanpak. Zij zeiden:
“…we zullen blijven doorgaan met het delen van onze KEUS-ervaringen en zoeken naar mooie kansen om ervaringsdeskundigen binnen het sociaal domein in te zetten.”


Ikzelf, Quinta (voorzitter), heb twee workshops begeleid. De eerste ging over het positioneren van ervaringsdeskundigen, waarbij de gemeenten Dronten en Zoetermeer hun ervaringen deelden.
De tweede sessie was een verdiepingsworkshop over de verschillen en overeenkomsten tussen de inclusie- en herstelvisie. Aan de hand van de praatplaat KEUS onderzochten we wat dit betekent voor het kiezen van de juiste ervaringsdeskundige: de positie, de voorwaarden en de benodigde ondersteuning.
In een aparte workshop, geleid door Lieke Helmes, onze actieleerprocesbegeleidster, zoomden we in op het vergroten van draagvlak. We stonden stil bij de plaats van ervaringskennis binnen gemeentelijke functieprofielen en bespraken wat daar nog kan verbeteren en hoe we – eventueel ondersteund door de VNG – hierin gezamenlijk kunnen optrekken.
Petra Josso-Loureiro ging met de deelnemers aan de slag om te verkennen hoe ervaringskennis via participatiemogelijkheden kan worden vergroot. Daarna werkte zij aan het verfijnen van een nieuw participatiemodel, waarbij zij de input uit de eigen praktijk van alle deelnemers verwerkte.
Na de eerste bijeenkomst op 11 april kregen we terug dat men dacht: “Wat een lange dag, maar de tijd is omgevlogen!” In positieve zin: men is echt aan de slag gegaan met kennisdeling en het leren van elkaar. Dit is op 23 mei zeker ook gelukt: ook daar vloog de dag voorbij, en keerden deelnemers en organisatoren vermoeid maar voldaan huiswaarts.
Beleidsmedewerkers Esmeralda en Carlijn kregen (via een filmpje) een bijzondere plek om hun inzet van ervaringskennis te presenteren. Hierin viel op dat we bezig zijn taboes te doorbreken. Waar het eerst not done was om over je eigen ervaringskennis te spreken, laat staan deze zichtbaar in te zetten, is nu een kentering gaande. De vraag blijft echter: hoe kun je dit op een passende manier doen? Iedereen zoekt daarin zijn of haar eigen weg.
Dit zal ongetwijfeld een onderwerp worden tijdens de regionale bijeenkomsten die we in deel II van KEUS organiseren.

We gaan verder! Met drie regionale bijeenkomsten (Noord, Midden en Zuid) willen we het delen van kennis en het leren van elkaar verder uitbreiden. Het belang van ervaringskennis, de inzet van ervaringsdeskundigen en de daarbij benodigde aandacht, voorwaarden, ondersteuning en begeleiding wordt inmiddels breed erkend.
We hebben de volgende data gekozen; zet ze alvast in je agenda:
• Noord Nederland: donderdag 25 september 11.00 – 16.00uur
• Midden Nederland: (gewijzigd) woensdag 19 november 11.00 – 16.00uur
• Zuid Nederland: donderdag 5 februari 11.00 – 16.00uur
Let op: om te bepalen bij welke regio jouw gemeente hoort, hanteren we de indeling van de landelijke schoolvakanties.
De factsheet is gratis te downloaden. We zijn echter zeer dankbaar voor een kleine donatie, aangezien wij geen structurele financiering ontvangen en grotendeels op basis van vrijwillige inzet werken.
30 mei 2025
Quinta Ansem, voorzitter