Cliënt Routebeschrijving aanvraag uitkering

Dit is een stap voor stap beschrijving met de meest handige weetjes bij het aanvragen van een uitkering. Dit product (2014) komt voort uit 4 regionale bijeenkomsten over bejegening tussen cliënten en klant managers en is nu 10 jaren later nog steeds relevant. Bij de producten kunt u een exemplaar downloaden.

In deze beschrijving vind u de volgende stappen.
Stap 1 Naar de bijstand moeten
Stap 2 Melden bij het Werkplein
Stap 3 De aanvraag zelf
Stap 4 Het intakegesprek
Stap 5 Invullen aanvraag en inleveren formulieren
Stap 6 bijzondere situaties
6.1 Heeft u een bijstandsuitkering?
6.2 Wat moet u doen bij schulden?
6.3 Handhaving of sancties
6.4 Re-integreren
6.5 Armoede
6.6 Participatie
Dit is ongeveer de volgorde bij een aanvraag voor een bijstandsuitkering.

In onze producten pagina kunt u deze client routebeschrijving downloaden.

Achterliggende informatie clientroute.

Zoals de ombudsvrouw van de gemeente Rotterdam het in 2024 omschreef, is het grootste probleem voor mensen in een uitkering de vervelende manier van bejegening die ze ervaren. Binnen het netwerk van EAPN Nederland horen we hier al jaren veel klachten over. Zoals we ook klachten horen van mensen die bij Werkpleinen en Sociale Diensten werken over de wijze waarop cliënten hen bejegenen.

Met elkaar omgaan is niet makkelijk wanneer de een afhankelijk is van de ander. Dat vereist zoals men dat zo mooi noemt Fingerspitzengefühl. Eigenlijk gaat het om iets heel eenvoudigs, namelijk respect hebben voor elkaar.

Respect voor de cliënt die in een moeilijke, vaak ook financieel zware, situatie zit.
Respect voor de klantmanager omdat die onder druk van de overheidsopdracht over ie-mands inkomen moet besluiten volgens vastgestelde regels en onder grote regeldruk.
Twee posities die met elkaar in één proces geduwd worden. Niemand vraagt of je elkaar ligt of niet.

Je moet het SAMEN opknappen.

Dat is het sleutelwoord geworden dat we voor dit project gekozen hebben: SAMEN. Ons project heet “Samen op zoek naar verandering”. Een verandering bij beide partijen. Alles begint met goed communiceren en goed geïnformeerd zijn. Daar besteden we aandacht aan.
Dankzij de ondersteuning van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is dit project mogelijk geworden. Dat is het eerste SAMEN. Het tweede is dat we SAMEN met velen uit lokale organisaties, cliëntenraden, gemeenten en werkpleinen vier regionale werkconferenties hebben gehouden waar een stortvloed aan positieve ideeën, waarde-volle opmerkingen en voorstellen uit voort kwam. Het derde SAMEN is dat we met Stimu-lansz werken aan een product voor de Werkpleinen en Sociale Diensten. In principe geldt het verbeteren van bejegening voor meer beroepen en momenten. Maar we richten ons hiervoor op de uitvoering van de WWB. Om te beginnen op de intake, omdat daar in het begin al de problemen, maar ook de veranderingsmogelijkheden aanwezig zijn. Dit proces levert een vierde SAMEN op omdat we in de klankbordgroep maar liefst drie klantma-nagers en een beleidsmedewerker van vier verschillende Werkpleinen en Sociale Dien-sten hebben zitten die met ons meedenken. Een van hen is bestuurslid van de Vereniging van Klantmanagers wat in de toekomst een nieuw SAMEN gaat opleveren. Het vijfde SAMEN is de klantbordgroep die we hebben gevraagd met ons concept mee te denken en die ons goed op weg geholpen heeft. Zo is dit project een echt gezamenlijk project geworden. Een project dat minimaal twee, maar vermoedelijk zelfs meer producten zal op-leveren. Bedoeld om de cliënten te helpen hun eigen positie goed in te schatten om zo van hun kant die zo broodnodige betere communicatie en bejegening op te bouwen en om de klantmanagers en beleidsmakers te ondersteunen, en tevens uit te dagen, om hun kant anders in te vullen.

Want SAMEN kunnen we het veranderen!

To top